Tekstgrootte
Zorg op maat
Alle leerlingen op de Heldringschool hebben zorg nodig. Om deze zorg op maat af te stemmen wordt er bij de start van een kind op onze school een ontwikkelperspectief opgesteld. Op grond van de dossiergegevens van uw kind maken we een voorlopige inschatting waar uw zoon of dochter naar verwachting na groep 8 gaat uitstromen. Daarna wordt er een begeleidingsplan opgesteld waarin de doelen worden vastgesteld waar we met uw kind aan werken. Dit plan wordt met u besproken. Tijdens de rapportbesprekingen bespreekt u met de groepsleerkracht in hoeverre de gestelde leerdoelen zijn behaald en welke bijstellingen er eventueel nodig zijn.
Pedagogisch leeraanbod
Op onze school vinden we het belangrijk dat uw kind het gevoel heeft dat hij bij de groep hoort, ergens goed in is en zichzelf mag zijn. De leerkracht van uw kind zorgt ervoor dat uw kind zich veilig voelt op school en daarnaast ook wordt uitgedaagd tot het leren van nieuwe vaardigheden. Wij denken hierbij aan vaardigheden op het gebied van rekenen, lezen en taal maar ook aan: samenwerken, keuzes maken, jezelf presenteren, oplossen van problemen en nog vele andere zaken. Om dit goed te kunnen doen zijn alle leerkrachten op de Heldringschool speciaal opgeleid en hebben zij hiervoor een extra diploma (Master Special Educational Needs)
Didactisch leeraanbod
De kinderen krijgen les in alle vakken die de reguliere basisschool ook kent, zoals lezen, taal, rekenen, schrijven en wereldoriëntatie. Het verschil is dat wij de stof verdelen in arrangementen en zo aanbieden op maat voor iedere leerling. De leerstof wordt veelal zo aangeboden dat de kinderen handelend bezig zijn na een goede instructie van de leerkracht. Het aanleren van een goede werkhouding is hierbij van groot belang.
Stamgroepen
De kinderen zitten met leeftijdgenoten in een groep. Dit is de stamgroep. We spreken van onder-, midden- en bovenbouw. Voor elk kind wordt ieder jaar opnieuw bekeken in welke stamgroep het op zijn plaats is. Naast leeftijd houden we ook rekening met sociaal emotionele- en gedragskenmerken. De groepsgrootte varieert voor de jongste leerlingen tot maximaal 12 leerlingen en de overige groepen tot maximaal 15 leerlingen
Instructiegroepen
Voor rekenen en lezen zijn er instructiegroepen; bij de indeling wordt rekening gehouden met de lees- en rekenvaardigheden van de kinderen. Kinderen die met elkaar in dezelfde stamgroep zitten, kunnen dus bij verschillende instructiegroepen horen.
In de onderbouw
Er wordt gestart met het aanvankelijk lezen en rekenen. We vinden het van belang dat kinderen vlot kunnen doorstromen naar het voortgezet technisch leesprogramma. Om dit te bereiken is veel leertijd voor lezen opgenomen in het lesrooster en werken we volgens de Lezen Is Top (LIST) methodiek. In het taalaanbod is er veel aandacht voor de woordenschatontwikkeling.
In de middenbouw
In het lesrooster van de middenbouw is veel leertijd opgenomen voor lezen en taalonderwijs. Technisch lezen is een belangrijke voorwaarde voor een goede ontwikkeling bij de andere vakgebieden zoals begrijpend lezen en rekenen. In het taalaanbod is er veel aandacht voor woordenschatontwikkeling.
In de bovenbouw
Naast leertijd voor lezen, taal en rekenen is er ook in toenemende mate aandacht voor de eigen verantwoordelijkheid van de kinderen bij het leren. Zo leren de kinderen plannen van hun huiswerk en werken met een agenda. Zo wordt toegewerkt naar het maken van de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Ondersteuning:
Voor kinderen is het belangrijk dat zij zich goed kunnen ontwikkelen, thuis en op school. Als er bij uzelf of bij de school zorgen bestaan over uw kind, dan kan het schoolmaatschappelijk werk ingeschakeld worden.
Samen met de school en de ouder(s) zorgt het schoolmaatschappelijk werk ervoor, dat er meer duidelijkheid komt over de aard en oorzaak van het probleem. Vervolgens wordt er samen met u gezocht naar de beste hulp. Wanneer het nodig is kan er doorverwezen worden naar een andere instantie.
Hoe komt u met het schoolmaatschappelijk werk in contact?
U kunt zelf contact opnemen met het schoolmaatschappelijk werk. Ook de leerkracht of de Intern begeleider kunnen u verwijzen naar het schoolmaatschaatschappelijk werk. Onze schoolmaatschappelijk werkster is Mw. Ilham Adarghal. Zij is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag.
Oefentherapie
Kinderoefentherapie op school door; In Balans Oefentherapie
Wat is kinderoefentherapie? De kinderoefentherapeut is gespecialiseerd in de motorische ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 16 jaar en behandelt kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand. Zij behandelt uiteraard ook kinderen met houdings- en/of bewegingsproblematiek. De therapie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering van het kind. Hiervoor is een verwijzing van de huisarts nodig. In Balans Oefentherapie heeft een samenwerking met de school. Intern in de school is er een praktijkruimte.
Wilt u meer informatie over kinderoefentherapie of over In Balans Oefentherapie, dan kunt u die vinden op de website: www.inbalans-oefentherapie.nl
Logopedie
Momenteel is er geen logopediste aan de school verbonden.